נהלי בטיחות לעבודה נכונה על פיגומים


שימוש בפיגומים מתאים למגוון הרכבות ובנייה של סוגים שונים של מבנים. העובדה על פיגומים עלולה להיות מסוכנת להביא לפציעות קשות בקרב העובדים וגרוע מכך גם לגרום לתאונות העולות בחיי אדם. אם ברצונכם לעשות שימוש בפיגומים קיבצנו עבורכם עשרה נהלים בסיסיים שעליכם לקחת בחשבון בבואכם לעשות שימוש בפיגומים
.

לקניה או השכרה  צרו קשר 035177847 

1. יש לוודא כי כל העובדים הוכשרו כראוי לעבודה על פיגום

נהלי בטיחות קובעים כי על העובדים להכיר את האופן בו הפיגום פועל וכיצד הוא מתוכנן. ההכשרה מכסה נהלי בטיחות בסיסיים וחשובים כמו כיצד לעלות ולרדת מפיגום (לדוגמא שימוש בסולם המותאם לכך ולא באמצעות טיפוס על הפיגום עצמו, אלא אם כן הותאם במיוחד לכך). בנוסף לכך יש לודא כי לעובדים הכשרה מקיפה בנוגע להגנה מפני נפילות, הקמה ופירוק של פיגומים ואמצעי בטיחות נוספים הרלוונטים לעבודה עם פיגומים.

 

2. קח את הזמן לעבודת הכנה

יש לודא כי בסיס הפיגום מחוזק ומכוון כראוי; רגלי הפיגום מאונכים; המעקה בכל שלב הינו יציב; הפלטות יושבות במקומן ואמצעי הנעילה נעולים היטב. בדוק את המיקום ותנאי הקרקע וסלק מהשטח מפגעים כמו חוטים חופשיים, חסימות למינהן ותנאי קרקע לא שטוחים.

 

עבוד באופן חוקי

הימנע מעבודה עם קבלנים לא מורשים, שכן אלו עלולים להחזיק בפיגומים וחלקי פיגומים שלא עברו בקרת איכות ובטיחות בידי מהנדסים המורשים לכך. מקרים בהם מעורבים חלקי פיגום ללא אישור מבקרת איכות מהווים סכנת חיים של ממש לאלו העובדים עליהם, וידועים כבעלי פוטנציאל גובהה לסיבוכים משפטיים והוצאות מיותרות.

 

כבד את היקף הקיבולת של המטען

כישלון בתכנון המשקל שעל הפיגומים לשאת, הוא אחד הדברים המרכזיים שעלולים להשתבש בשלב התכנון. על הפיגום להיות חזק מספיק על מנת לשאת את המשקל הרצוי, אחרת הוא עלול להתמוטט. הימנע לחלוטין מכל ניסיון להעמיס עובדים נוספים העולים על המשקל שנקבע בשלב התכנון. כמו כן, קח בחשבון את משקל ציוד העבודה של העובדים והימנע מלהניח ציוד על המעקים.

 

ודא כי הפיגום מאובטח כראוי

על הפיגום להיות מורכב נכון או להתחבר לבניין בצורה נכונה. אם נעשה שימוש בברזנט כהגנה מפני פגעי הסביבה יש לוודא כי הוא מורכב נכון, אחרת הדבר יכול לפגום ביציבותו של הפיגום ולהוביל לקריסתו. הסוגרים בפיגום צריכים להיפתח ולהינעל בחופשיות ובזמן הנעילה יש לוודא כי הם נעולים היטב ויציבים מספיק להחזקת המבנה. אין להשתמש בחלקים מאולתרים בחיזוק המבנה אלא רק באלה שסופקו על ידי היצרן.

 

השתמש במעקים

חשוב להרכיב מעקים לפחות על שלושת הכיוונים הפונים אל מחוץ לבניין במקרים בהם גובה הפיגום עולה על שלושה מטרים. שלושה מעקים צריכים להיות מורכבים – עליון, אמצעי ותחתון. אם ברצונך להסיר חלק מהמעקים לצורך הכנסת ציוד, החזר אותם מיד בגמר השימוש. יש ללבוש אמצעי הגנה לכל אורך זמן העבודה.

 

בקרה ושימור

פיגומים צריכים להיבדק ולהימצא תחת פיקוח על דרך השיגרה, על ידי אדם שהוסמך לכך – האופציה הטובה ביותר היא מהנדס או אדם שהוכשר לכך באמצעות מהנדס מוסמך. יש לבדוק את כל רכיבי הפיגום; כולל ריתוכים, ארכובות, חיבורים, לוחות, קורות ומעקים. במקרים של פגמים יש להחליף את החלקים הפגומים מיידית. שים לב גם לחלודה מוגזמת על גבי הפיגום או מפגעים כימיים הנגרמים משימוש בחומרי עבודה שונים.

 

ניהול וארגון נכון של הפיגום

אין הרבה במקום יחסית על הפיגום על כן חשוב לארגן את ציוד וחומרי העבודה בצורה מסודרת על הפלטה. חשוב לוודא כי הפלטה אינה מכילה מכשולים ומאפשרת תנועה חופשית כאשר כלל הציוד נמצא בשוליה. את הפסולת יש לאכסן במיכל המותאם לכך ועדיף לפנות אותה ברגע שנערמה.

 

שמור על שיווי משקל

פלטות הפיגום צריכות להיות מורכבות בצורה מושלמת (הסטנדרט קובע כי אין לסטות אופקית יותר מ-12 מילימטר על שלושה מטרים גובה) על מנת למזער את הסיכוי של העובד למעוד וליפול מהפיגום. יש לוודא כי הציוד מונח בצורה מאוזנת על הפלטות. תנועות פתאומיות או התרחקות מפלטת העבודה עלולים גם הם לגרום לאובדן שיווי משקל.

 

שימוש בציוד בטיחות

קסדת בטיחות, נעליים מונעות החלקה ורצועות בטיחות המתחברות למבנה יציב, כמו בניין. סטנדרט ביטחון קובע כי רצועות בטיחות יכולות להתחבר לפיגומים עצמם רק אם מצוין כי הדבר בטוח ואפשרי בהוראות היצרן


לפרטים נוספים: 035177847