הוראות עבודה על סולם

עובדים במקומות עבודה ברחבי העולם עולים ויורדים כל יום בסולמות - חלקם אפילו בגבהים 15 מטר.
 ברשימה של עשרת ההפרות הנפוצות ביותר של חוקים ותקנות המצוטטים ביותר של המנהל האמריקאי לבטיחות ובריאות תעסוקתיים בשנת 2011, נמצא כי פגיעות מסולמות מדורגות במקום השמיני עם 3,244 תאונות.
 המרכז לחקר הבנייה ולהדרכה (המשתייך לוועידת הארגונים התעשייתיים של פדרציית העבודה האמריקנית), מעריך שנפילות מסולמות הן הגורמים ל-16# מכלל הפגיעות הקטלניות בענף הבנייה ול- ^24 מכלל הפגיעות הלא קטלניות הכרוכות בהיעדרות מהעבודה. נתונים ראשוניים של הלשכה לסטטיסטיקה של העבודה בארה״ב לשנת 2010 מראים ש-129 עובדים נהרגו לאחר נפילה מסולמות.
 20 הצעדים הבאים יכולים לסייע בשמירת בטיחות העובדים בעבודתם על סולמות וסביבם.
ן. ודאו שהעובדים קיבלו הדרכה
ודאו שהעובדים אכן קיבלו הדרכה הולמות למטלות העבודה שלהם. זהו היבט חשוב של כל עבודה והדרכה מעשית לבטיחות. שימוש בסולם איננו מטלה יוצאת דופן - כך, לדברי ג׳נט ראפ, מנהלת המכון האמריקאי לסולמות בשיקגו. ״אנו מוצאים שאנשים שהשתמשו בסולמות במשך שנים לא תמיד ממלאים אחר הכללים הטובים ביותר. לא רק טירונים, אלא גם משתמשים מנוסים בסולמות צריכים לקחת צעד אחורה ולוודא שהם מבינים באיזה סוג של כלי הם משתמשים.״
2.  בחרו את הסולם המתאים
בחירת הסולם המתאים לעבודה היא חיונית. ״לעתים קרובות תאונות הן תוצאה של שימוש בסולם הלא נכון״ מציינת ראפ. גורמים חשובים שיש לשקול הם סוג הסולם (סולם ישר, שלבים, סולם עם הארכה, וכד'), אורך הסולם והחומר ממנו הוא עשוי . למידע נוסף על בחירת הסולם מהסוג הנכון בקרו באתר
3.  קיבעו את דירוג המשקל
דירוג המשקל ניתן לסולמות על ידי היצרנים על בסיס המשקל המרבי שהם יכולים לשאת באופן בטוח. סך המשקל של העובד והמשקל של כל כלי או חומר שהוא נושא אתו על הסולם חייב להיות נמוך מדירוג המשקל על פי המנהל האמריקאי לבטיחות ובריאות תעסוקתיים באורגון. לפני רכישה ושימוש בסולם, צריך לקחת בחשבון את המשקל המרבי שהוא יכול לשאת. דירוגי משקלים של סולמות ניידים כוללים:
משקל מיוחד (..1)                              - 168 ק״ג
-   משקל כבד במיוחד (.1)                        - 135 ק״ג
-   משקל כבד (1)                                - 112 ק״ג
-   משקל בינוני (11)                            - 101 ק״ג
-   משקל קל (111)                                - 90 ק״ג
4. בדקו כל סולם לפני הטיפוס
על פי המכון האמריקני לסולמות, בדיקה מקיפה של סולם צריכה להיעשות כאשר רוכשים או מקבלים את הסולם או לפני שהוא נכנס לשימוש. גריז, לכלוך ומזהמים אחרים יכולים לגרום למעידות או לנפילות. כמו כן, שאריות צבע או מדבקות יכולים להסתיר פגמים אפשריים בסולם. המכון האמריקאי לסולמות ממליץ לנקות את מישטחי הטיפוס והאחיזה, אם הועברו בהם חומרים הגורמים להחלקה. יש לבדוק את הסולם כדי לגלות שלבים, מסמרים, ברגים, או חלקי מתכת אחרים רופפים; קורות או גשרים שבורים; ובסיסים מונעי החלקה פגומים או שחוקים. כמו-כן, חפשו גם תוויות אזהרה שאינן מחוברות או אינן קריאות.
5. זהו סולמות פגומים
״עובדים שבודקים סולם ומגלים פגם, או שהסולם צריך תחזוקה נוספת, צריכים לסמן את הסולם הפגום כדי לוודא שלא ייעשה בו שימוש עד לאחר שהוא יתוקן כראוי״ - אמר דוויוד פ. מטס, מנהל הבטיחות של חברת פרמינגהם, מתאגיד ג'.פ. ווייט קונטרקטינג שמרכזו במסצ׳וסטס. ״ודאו שאף אחד לא ישאיר את הסולם הפגום בפח האשפה ואחר ימצא אותו וישתמש בו. אם הסולם לא נראה טוב, הוציאו אותו משימוש״.
6.   העבירו סולמות ממקום למקום בתשומת לב
על פי המינהל לבטיחות ובריאות תעסוקתיים במדינת אורגון - כאשר נושאים סולם, החלק הקדמי שלו צריך להיות מורם, במיוחד סביב פינות נסתרות, מעברים ופתחי דלתות. אם הנשיאה קשה מדי עבור עובד יחיד, ניתן להקצות מספר עובדים כדי לשאת את הסולם באופן בטוח. כשמעבירים סולם על משאית או על נגרר, הסולם חייב להיות קשור היטב במקביל למישטח, ונקודות האחיזה צריכות להיות מרופדות עם בד רך ולא מחוספס על מנת למנוע שחיקה.
7.   חפשו גורמי סיכון סמוכים
לפי המנהל האמריקאי לבטיחות ובריאות תעסוקתיים, קופסאות, תיקים ופריטים שונים המוערמים במעברים יכולים לגרום לסכנת מעידה. ודאו שכל החומרים מאוחסנים באופן בטוח במקום המתאים להם כדי למנוע הצטברות של מכשולים במעברים. יתר-על-כן, מתיחת כבלים לאורך מעברים או מתחת לשטיחים - נוסף להיותם גורמי סיכון חשמלי - גורמת לסכנת מעידה. לכן ודאו שכל הכבלים מקובעים ומכוסים כראוי. סיכונים אלה לא מאפשרים הצבה יציבה של סולם ומכאן יש סכנת נפילה.
8.   הצבה בטוחה
יש להציב את בסיס הסולם על משטחים ישרים בלבד, אסור להציב סולם על רכיב לא יציב או נייד/בתנועה לצורך הגבהה נוספת, אומר ד״ר ג'. ניג׳ל אליס, נשיא וילמינגטון, מחברת אליס פול לפתרונות בטיחות שבסיסה בדלוור. ״שני אנשים שמעמידים את הסולם במקומו הוא הפתרון הטוב והנוח ביותר׳/ הוא אומר. ״הציבו את בסיס הסולם בתוך סדק צר או בפינה ואז הרימו את החלק העליון. לאחר מכן, הרימו אותו עד שהוא ניצב במאונך כך קל להרים ולהזיז אותו״.
9.   יחס של 4 ל-ן
כדי למנוע החלקה בשימוש בסולמות מיטלטלים המיועדים להשענה, צריך להציב את הסולם בזווית של 75.50 (על פי מכון התקנים הלאומי האמריקאי).
דבר זה מעניק את ההתנגדות הגדולה ביותר להחלקה ומספק איזון נוסף למטפס. אורך קורות הצד מבסיס הסולם ועד לנקודות התמיכה בקצהו העליון צריך להיות בערך פי 4 מהמרחק מבסיס הסולם למבנה. אם בסיס הסולם רחוק מדי, הסולם יכול להישבר או להחליק ואם הבסיס קרוב מדי לקיר, הסולם עלול ליפול לאחור.
0ן. עלייה וירידה
כשעולים ויורדים בסולם, העובדים צריכים לפנות עם הפנים לסולם ולאחוז בקורות הצד, אומר אליס. ״אלה כלי עזר ומנחים מצוינים. לכן אחזו בקורות הצד. יש לבצע את התהליך צעד אחר צעד ואסור להאיץ את התהליך על מנת שלא להחליק״. ומוסיף שעובדים צריכים לעלות תמיד בזהירות.
ה. הקפידו על שלוש נקודות מגע
כשעולים או יורדים בסולם, העובדים צריכים לשמור על שלוש נקודות מגע: שתי ידיים ורגל או שתי רגליים ויד במגע עם הסולם, השלבים או קורות הצד. ״השתמשו בשלוש נקודות מגע בכל זמן, ואל תחזיקו בידיכם דבר. ידיכם ורגליכם צריכות לעשות את מה שהן אמורות לעשות. כשמשתמשים בשיטה זו, אתם מזיזים רק איבר אחד בפעם - גם אם הקצב די מהיר״.
2ן. השתמשו בסולמות למטרה לה הם נועדו
סולמות יחידים ושחילים מיועדים לשימוש אנכי. למרות זאת, לפעמים עובדים מנסים להשכיב סולם במאוזן לשימוש כמסלול, מעקף, קרש החלקה, מנוף, במה או פיגום בין שתי נקודות. ״הסולם הזה אינו מיועד לכך. אפשר להשיג סולמות ״מיטה״ המיועדים למטרה זאת״.
3ן. אל תשתמשו בסולמות מתכת לעבודת חשמל
החומר ממנו בנוי הסולם הוא גורם חשוב שיש להביא בחשבון בעת השימוש בו. לדוגמה: שימוש בסולמות פיברגלס לעבודה ליד מקורות חשמל. סולמות מתכת הם מוליכים טובים, ולא זו בלבד שהתחשמלות היא מצב מסוכן, גם נפילה מסולם כתוצאה מהתחשמלות יכולה להיות קטלנית״.
4ן. לעולם אל תתמתחו יותר מדי
לא מומלץ לעובדים להתמתח לצדדים יותר מדי כשהם ניצבים על הסולם, כדי לנסות להגיע לנקודות מעבר לטווח ההגעה. כיוון בעשותם כך הם עלולים לאבד את שיווי המשקל, לדברי רונלד האברקוסט, מומחה טכני במנהל האמריקני לבטיחות ובריאות תעסוקתיים באורגון. ״אם מרכז הכובד שלכם יוצא מעבר לקורות הצד של הסולם, אתם מזמינים צרות,״ האברקוסט אומר. ״ברגע שאתם עוברים את קורת הצד אתם מסכנים את עצמכם.״ במקום זה, עובד יכול לרדת מהסולם ולהזיז אותו אל המקום בו העבודה יכולה להתבצע מבלי להימתח לצד כלשהו. בעת הטיפוס והעבודה, העובד צריך להקפיד לשמור על מרכז אבזם החגורה שלו באמצע בין קורות הצד כדי למנוע נפילה מהסולם הצידה.
15.   הימנעו מקשירה״ של סולמות אחד אל השני
סולמות מיועדים לשימוש באורך מסוים ואין לקשור מספר סולמות או להדק אותם יחד כדי ליצור סולם ארוך יותר
-      נוהג שנקרא ״קשירה״, האברקוסט אומר. ״אינכם יכולים לקשור אותם יחד. אינכם יכולים לעשות דבר שמנוגד למטרות השימוש המתוכננות בסולם לפי המפרט של היצרן. ואינכם יכולים לקשור אותם יחד רק כדי לציין שביצעתם מטלה כלשהי״.
16.   גישה למשטחים מוגבהים
לדברי ראפ, כאשר משתמשים בסולמות ניידים לצורך גישה למשטח מוגבה, קורות הצד צריכות להגיע ל-1 מטר לפחות מעל למשטח זה כדי להבטיח בטיחות נאותה. ״ודאו שהסולם בולט מטר מעל לקו הגג. מצב זה מונע מעידה או החלקה של הסולם ומספק בטיחות רבה יותר לגישה או ליציאה כשחוזרים אל הסולם.״ ראפ אומר. אם לא ניתן להציב את הסולם בצורה זו - יש לאבטח את הסולם לתומך קשיח בקצהו העליון, וייתכן שיהיה צורך בקורות אחיזה שיעזרו לעובדים לרדת.
17.   הימנעו מטיפוס בתנאי מזג אוויר קשים
שימוש בסולם במקומות פתוחים כאשר נושבות רוחות חזקות, סופות, יורד גשם מעורב בשלג, שלג או ברד, חושף את המטפס למצב מסוכן שעלול להסתיים
בישראל הנושא של טיפוס על סולמות ועבודה המותרת על סולמות מופיע בפרק ה' של "תקנות הבטיחות בעבודה )עבודה בגובה), התשס״ז-2007״. התקנות הללו נותנות מענה לשמירה על בטיחות העובד.